26/9/19

Για το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμάτων

(από την τοποθετηση μας στη Λαϊκη Συνελευση που πραγματοποιηθηκε την Κυριακη 22 Σεπτεμβρη στο ΑΡΤΕΜΙΣ)


Στο καταμεστο ΑΡΤΕΜΙΣ αναπτύχθηκε ενας πλουσιος διαλογος για την αποκομιδη και διαχειριση των σκουπιδιων στην πολη μας, καθως και για τις μη αδειοδοτημενες χωματερες που λειτουργουν παρατυπα-παρανομα εδω και χρονια.
Ο κ.Δημαρχος εκανε απολογισμο της τραγικης καταστασης που παρελαβε οσον αφορα στον μηχανολογικο εξοπλισμο και τον στολο των οχηματων.
Περιεγραψε τα μετρα που πηρε για την ανακουφιση της πολης και εδοσε ενα περιγραμμα μελλοντικων ενεργειων.
Απο την πλευρα της παραταξης μας ο δημοτικος συμβουλος Α.Συλλελόγλου τονισε :
·         Ειναι φανερο οτι χρειαζονται εργα κλιμακας στην πολη μας κι οχι φτιασιδωματα και διαχειριση φτωχειας και μιζεριας. Στην καθαριοτητα, υδρευση, αποχετευση, σχολεια, αντιπλημμυρικα κι αντιπυρικα εργα κλπ
·          Το προβλημα ειναι πολιτικο, καθως -περα απο τις τεραστιες ευθυνες της απελθουσας δημοτικης αρχης, εφαρμοζονται κριτηρια χρηματοδοτησης στα αναγκαια εργα που στοχευουν στην ενισχυση της κερδοφοριας του Κεφαλαίου κι οχι στην καλυψη των συγχρονων αναγκων του λαού
·         Σε καμια περιπτωση οι ανταποδοτικες υπηρεσιες που παρεχονται (η, το χειροτερο, ΔΕΝ παρεχονται!) δε συναδουν με τα πανακριβα δημοτικα τελη, τονισε δε οτι -οχι μονο δε θα συναινεσουμε σε περαιτερω αυξηση τους, αλλα θα ζητησουμε την αμεση μειωση κατα 25% με μεσοπροθεσμο στοχο την παραπερα μειωση κατα 40%, δηλαδη συνολικη μειωση  50%.
·         Περιβαλλουμε με σεβασμο τους εργαζομενους στην καθαριοτητα και ζηταμε να ακουστει η φωνη τους. Ειναι βεβαιο οτι με τα προβληματα που θα ακολουθησουν κατα την ανανεωση -ή μη, των συμβασεων συμβασιουχων εργαζομενων που λογω της πολυετους πειρας τους στο αντικειμενο εχουν καταστει απαραιτητοι, θα έλθει παλι συντομα στο προσκηνιο και το προβλημα της επανδρωσης των υπηρεσιων με το απαραιτητο προσωπικο στην κατευθυνση πουη υπηρεσια καθαριοτητας ειναι αποκλειστικα δημοσια υποθεση κι οχι μερικως η ολικως ιδιωτικοποιημενη.
·         Καταγγειλε τις προτασεις αλλων παραταξεων για αμεση συμπραξη με ιδιωτες (ΣΔΙΤ) καθως με αυτο τον τροπο ο λαος θα φορολογηθει ακομα περισσοτερο και θα αποτυχει η οποια προσπαθεια περιορισμου των σκουπιδιων στην πηγη.
·         Δηλωσε τη στηριξη και συμμετοχη της παραταξης στις κινητοποιησεις των κατοικων για το θεμα , που αλλωστε ειχαν ως αποτελεσμα και τη συγκλιση της ιδιας της λαϊκης Συνελευσης

Κατα τα αλλα , περιεγραψε συνοπτικά την υφιστάμενη κατάσταση :

1.     Παρακολουθούμε με ιδιαίτερη προσοχή το κρίσιμο ζήτημα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων (ΣΑ) σε ευρωενωσιακό επίπεδο, σε επίπεδο χώρας και Περιφέρειας, στο δήμο μας -που έχει σοβαρές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, την υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας στην καθαριότητα, στην υποβαθμιση του περιβάλλοντος, ενώ παράλληλα λεηλατείται παραπέρα το πενιχρό εισόδημα της λαϊκής οικογένειας. Ταυτόχρονα, η διαχείριση των ΣΑ χρησιμοποιείται ως προνομιακός χώρος προκειμένου να προωθηθεί η πλήρης διάλυση των εργασιακών κατακτήσεων και δικαιωμάτων των εργαζομένων, που τα τελευταία χρόνια παίρνει σαρωτικό και γενικευμένο χαρακτήρα.

 Την τελευταία ειδικότερα δεκαετία ο τομέας των στερεών αποβλήτων, πέρα από πεδίο άντλησης υψηλών κερδών για τους κατασκευαστικούς ομίλους, έχει αναδειχθεί και σε σημαντικό παράγοντα υποβοήθησης της προσπάθειας των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση της εξάρτησης της καπιταλιστικής οικονομίας από εξωτερικές πηγές σε Ενέργεια και πρώτες ύλες.

Το κόστος για να καταστούν τα σκουπίδια χρυσός για τους λίγους, φτηνή δηλαδή για το κεφάλαιο πρώτη ύλη ή καύσιμο, φορτώνεται άμεσα στις πλάτες των εργαζομένων με μια σειρά "οικονομικά εργαλεία". Στα πρώτα περιλαμβάνονται "αρχές", όπως το"ο ρυπαίνων πληρώνει" (δηλαδή τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας) και η"διευρυμένη ευθύνη του παραγωγού", το "πληρώνω όσο πετάω" και το "ειδικό τέλος ταφής", που σε λίγο θα μετονομαστεί σε "περιβαλλοντική εισφορά". Όλα αυτά είναι χαράτσια για το λαό που πληρώνει 7 και 8 φορές για να εισπνέει τον καρκίνο!

Οι παραπάνω κατευθύνσεις της ΕΕ, που έχουν αποτυπωθεί ήδη από το 2008 στη σχετική Οδηγία, έχουν περιληφθεί αυτούσιες στη εθνική νομοθεσία με το ν. 4042/12 των ΠΑΣΟΚ - ΝΔ - ΛΑ.Ο.Σ.(κυβέρνηση Παπαδήμου) και με τις επόμενες συμπληρώσεις του. Στη συνέχεια ενσωματώθηκαν με "θρησκευτική ευλάβεια" από τον ΣΥΡΙΖΑ στον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων(ΕΣΔΑ) το Δεκέμβρη του 2015.
Η ιδιαίτερη βαρύτητα του ΕΣΔΑ έγκειται στο γεγονός ότι οι αντιλαϊκές κατευθύνσεις και οι επιμέρους στόχοι του ενσωματώθηκαν στα Περιφερειακά Σχέδια Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ), ανάμεσά τους και στο ΠΕΣΔΑ Αττικής. Αυτό έγινε με τη σύμφωνη γνώμη των εκάστοτε περιφερειακών αρχών, ανεξάρτητα κομματικής τοποθέτησης, και την υποστήριξη των αντίστοιχων δημοτικών αρχών.
Μας έχουν βρει απέναντί τους, τους περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους με τη "Λαϊκή Συσπείρωση".
2.     Σε συνδυασμό με τα παραπάνω, η ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή υποβαθμίζεται δραματικά αφού το 50% των σκουπιδιών προβλέπεται να παραμένει σύμμεικτο ώστε να τροφοδοτεί τις ΜΕΑ των ομίλων.
Όσο για την Αττική το σχετικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ Αττικής), που συντάχθηκε εξ ολοκλήρου από τη διοίκηση Δούρου, πρόβλεψε μόλις 13,2 εκατ. για την ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή, τη στιγμή που το σχετικό κόστος για την Αττική έχει προϋπολογιστεί στα 210 εκατ. ευρώ. Που σημαίνει ότι τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ για την προμήθεια ή/και την εγκατάσταση του απαιτούμενου εξοπλισμού και συναφών δράσεων φορτώνεται μέσω των ανταποδοτικών τελών στις πλάτες των λαϊκών νοικοκυριών.
 - Προκειμένου να εξασφαλιστεί σε υψηλά επίπεδα η προσοδοφόρα για το κεφάλαιο τροφοδοσία των ΜΕΑ, η κυβέρνηση αντί να επιλέξει την ανακύκλωση των βιοαποβλήτων με την παραγωγή κατάλληλου για τις καλλιέργειες υλικού (κόμποστ), προωθεί στην πράξη την πανάκριβη ενεργειακή του αξιοποίηση μέσω της καύσης του παραγόμενου βιοαερίου, στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης της ηλεκτρικής ενέργειας.
 - Ειδικότερα, τέλος, για την ανακύκλωση των απορριμμάτων συσκευασίας, έχει αφήσει τους δήμους στο έλεος της "Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης και Ανακύκλωσης ΑΕ" και τα λαϊκά στρώματα να πληρώνουν για την περιορισμένη, παρ' όλα αυτά, ανάκτησή τους.
3.     Ο ΣΥΡΙΖΑ επανέφερε την καρκινογόνα καύση των αποβλήτων με δύο τρόπους:

(α) Μέσω των ΜΕΑ, το βασικότερο προϊόν των οποίων είναι "καύσιμο σκουπίδι", το λεγόμενο RDF. Το υλικό αυτό αποτελεί το 30% περίπου του τροφοδοτούμενου υλικού και περιέχει πάνω από 90% χαρτί - χαρτόνι και πλαστικά, δηλαδή ανακυκλώσιμα υλικά. Γνωστές είναι οι αποφάσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που ήδη έχουν ανοίξει το δρόμο για την επικίνδυνη καύση 200.000 τον./έτος του υλικού αυτού στην τσιμεντοβιομηχανία "ΑΓΕΤ Ηρακλής" στο Βόλο, του μονοπωλιακού ομίλου της γαλλικής "Λαφάρζ", που έχουν ξεσηκώσει κύμα διαμαρτυριών. Ήδη σημαντικές ποσότητες των αποβλήτων αυτών καίγονται εισαγόμενες μάλιστα από την Ιταλία!
 (β) Μέσω των μονάδων καύσης αποβλήτων βιομάζας (έχει λάβει διαστάσεις επιδημίας σε όλη την επικράτεια) για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, παχυλά επιδοτούμενης ως ΑΠΕ, συμβάλλοντας έτσι και στο γενικότερο σχεδιασμό της αστικής τάξης για την ιδιωτικοποίηση της ΗΕ.
4.     Η κυβέρνηση δίνει γην και ύδωρ στο βιομηχανικό κεφάλαιο, επιτρέποντάς του να ρυπαίνει ανεξέλεγκτα έδαφος και νερά. Στον Εθνικό Σχεδιασμό βαφτίζονται ως "χώροι αποθήκευσης των ιστορικά αποθηκευμένων(!) επικίνδυνων αποβλήτων" οι εκατοντάδες χώροι ανεξέλεγκτης διάθεσης των αποβλήτων αυτών που συσσωρεύονται χύμα στους χώρους των βιομηχανικών εγκαταστάσεων όπου δημιουργούνται. Πρόκειται για τεράστιες ποσότητες που σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του 2011 [νεότερα δεν αναφέρονται (!)] έφταναν τους 511.000 τόνους, χωρίς να συνυπολογίζονται εδώ οι παράνομες απορρίψεις εκατοντάδων ακόμη χιλιάδων τόνων ανεξέλεγκτα στο περιβάλλον.
5.     Βαθαίνοντας στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων, υιοθέτησε τελικά με το Ν.4555/18 την πιο αντιλαϊκή εκδοχή σε σχέση με το μέλλον όσων ΦΟΔΣΑ (Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων), είναι Σύνδεσμοι δήμων, δηλαδή ΝΠΔΔ. Με το άρθρο 225 θεσπίζει τη δυνατότητα μετατροπής ενός ΦΟΔΣΑ (με εξαίρεση τον ΕΔΣΝΑ) από Σύνδεσμο δήμων "σε ανώνυμη εταιρείατου άρθρου 265 του …ν.3463/2006", "εφόσον τούτο αποφασισθεί από τα Δημοτικά Συμβούλια των δήμων-μελών του που αντιστοιχούν σε ποσοστό 60% του πληθυσμού του συνόλου των δήμων-μελών".
 Δηλαδή ο ΣΥΡΙΖΑ άνοιξε ορθάνοιχτη την πόρτα, ώστε μέσα σε λίγα χρόνια οι ΦΟΔΣΑ, που σήμερα είναι ΝΠΔΔ, να μετατραπούν σε Ανώνυμες Εταιρείες(!!!) αφού υπάρχει η διακήρυξη των εκλεκτών των κομμάτων της αστικής τάξης υπέρ των εταιρειών αυτών!
6.     Ο ΣΥΡΙΖΑ βρήκε τη λύση για το χαράτσι ταφής. Μετονομάζει σε "περιβαλλοντική εισφορά" το "ειδικό τέλος ταφής", το οποίο θα αρχίζει να καταβάλλεται από τον φετινό Ιούλη.
 Σα να μην έφτανε αυτό, φτάνει στο σημείο να εκβιάζει οικονομικά τους δήμους να δώσουν προβάδισμα στην επεξεργασία των σύμμεικτων αποβλήτων, δηλαδή στις ΜΕΑ του κεφαλαίου, σε βάρος της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή. Αρκεί να υπογραφεί η σύμβαση για την κατασκευή μιας τέτοιας μονάδας για να μειωθεί κατά 70% το νέο χαράτσι που επιβάλλεται στασύμμεικτα σκουπίδια που προβλέπεται να οδηγηθούν σε αυτή.
 Να σταθούμε, λίγο και στην περίφημη χωροθέτηση.
Τα κριτήρια καταλληλότητας και τελικής επιλογής των χώρων είναι "κινούμενη άμμος", μαγειρεύονται και στη συνέχεια εφαρμόζονται ώστε να οδηγούν σε προειλημμένες πολιτικές αποφάσεις, όπου το ταξικό στοιχείο παίζει σημαντικό ρόλο, αν όχι καθοριστικό όπως δείχνει π.χ. η περίπτωση της Αττικής. Αποφάσεις, που καθόλου δεν παίρνουν υπόψη τις περιβαλλοντικές και υγειονομικές επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή της εγκατάστασης.
 Η υπάρχουσα εμπειρία για παρόμοιες εγκαταστάσεις (π.χ. ΧΥΤΑ, δεματοποιητές, ΚΔΑΥ, τοπικοί ΣΜΑ κ.ά.) αποτελεί χείριστο δείγμα γραφής για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο όμοιων ή και διαφορετικών μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων.
 Καταφεύγουν στην απόπειρα χρηματικού εκμαυλισμού δημοτικών αρχών, τοπικών κοινοτήτων και οικισμών με την κατάπτυστη μέθοδο των χρηματικών αντισταθμιστικών παροχών, όπως εδώ και 54 χρόνια το ζουν στα Άνω Λιόσια.

 Απέναντι σε αυτή την πολιτική της αστικής τάξης εμεις προβαλλουμε ένα ριζοσπαστικό πλαίσιο αιτημάτων για άμεση διεκδίκηση και πάλη με προμετωπίδα ποιος θα διαχειριστεί τα απορρίμματα, με ποιον τρόπο, για το όφελος ποιανού!
 ΟΧΙ στην εμπορευματοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων και σε κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης που συνεπάγεται αυτή, ΟΧΙ στις ΣΔΙΤ και στις συμβάσεις παραχώρησης.
 ΟΧΙ στη μετατόπιση των βαρών στις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων μέσα από τα ανταποδοτικά τέλη και με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, όπως το χαράτσι ταφής και το "πληρώνω όσο πετάω".
 Το κόστος των προγραμμάτων, εξοπλισμού και έργων για την ορθολογική διαχείριση των αποβλήτων, να προέρχονται από κεντρικούς δημόσιους πόρους, από μια μεγαλύτερη φορολόγηση του κεφαλαίου.
Παλεύουμε για την απόλυτη διασφάλιση όλων των εργαζόμενων, σε δημόσιους φορείς διαχείρισης των αποβλήτων, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα.

Το πλαίσιο πάλης περιλαμβάνει τους παρακάτω άξονες:

1.     Καθορισμός και ιεράρχηση προτεραιοτήτων. Τέτοιες είναι:
Η πρόληψη της παραγωγής απορριμμάτων, η προώθηση της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή σε χωριστά ρεύματα των συσκευασιών, των μετάλλων, του έντυπου χαρτιού καθώς και του οργανικού κλάσματος (βιοαποβλήτων) με κομποστοποίηση. Το μέρος των αποβλήτων που δεν υπόκειται σε επεξεργασία καθώς και τα υπολείμματα των μονάδων επεξεργασίας οδηγούνται σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής Αποβλήτων (ΧΥΤΑ).
2.     Καθορισμός σύγχρονων όρων για την ορθολογική και ασφαλή αποκομιδή (συλλογή και μεταφορά) των απορριμμάτων από τις υπηρεσίες του κάθε δήμου με μόνιμο προσωπικό και σύγχρονο εξοπλισμό καθώς και με τις απαραίτητες υποδομές για τη χωριστή συλλογή των προδιαλεγμένων με διαλογή στην πηγή απορριμμάτωνΝα εξετάζεται κάθε φορά, με συνδυασμένα κριτήρια, η αναγκαιότητα της κατασκευής Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ).
Οι αντισταθμιστικές παροχές υπέρ των οικισμών ή δήμων από τη λειτουργία των μονάδων επεξεργασίας και διάθεσης, μακριά από το αποκρουστικό "μοντέλο" ομηρίας τύπου Φυλής, να είναι προσανατολισμένες σε κρατικές παρεμβάσεις (ι) πρόσθετης προστασίας της υγείας των κατοίκων και του περιβάλλοντος καθώς και (ιι) μέτρων χωροταξικής και περιβαλλοντικής αναβάθμισής τους.
3.     Η υλοποίηση των έργων επεξεργασίας και τελικής διάθεσης των αποβλήτων να γίνεται από τον κρατικό φορέα για τα δημόσια έργα. Να συγκροτηθεί, επίσης, ενιαίος δημόσιος φορέας, που θα αναλάβει τη λειτουργία τους με έσοδα που θα προέρχονται από κρατικούς πόρους.
4.     Σημαντική μέριμνα πρέπει να δίνεται στην ολοκληρωμένη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων, ιδιαίτερα των βιομηχανικών λόγω της ποσότητάς τους και της διαπιστωμένης ασυδοσίας των παραγωγών τους. Το κεφάλαιο να καλύπτει το σύνολο του κόστους για τις μελέτες, την υλοποίηση και τη λειτουργία, σύμφωνα με τα παραπάνω, των σχετικών έργων.
5.     Ουσιαστική ενίσχυση σε αριθμό, εξοπλισμό και οργάνωση του έμψυχου δυναμικού άσκησης περιβαλλοντικού ελέγχου με μόνιμη σχέση εργασίας στο Δημόσιο.
 ● Στο μεταξύ να προωθηθούν άμεσα δράσεις ήπιας ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή (περιλαμβανομένων και των οργανικών) στην Αττική και γενικότερα".
 Υπάρχει πλέον συσσωρευμένη πείρα. Ανάπτυξη των κερδών των λίγων και ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών δεν γίνεται!