2/11/23

ΓΙΑ ΤΗN ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ της Κ.Δ.Ε.Μ.

 Η ΘΕΣΗ της ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ


Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών   είναι η συνέχεια των παρεμβάσεων όλων των κυβερνήσεων της ΝΔ ΣΥΡΙΖΑ ΠΑΣΟΚ  που διαμορφώνει  τους Δήμους και περιφέρειες σε ακόμη πιο εχθρικούς μηχανισμούς απέναντι στα λαϊκά συμφέροντα.

Με τις ρυθμίσεις του υποβαθμίζεται παραπέρα ο ρόλος των Δημοτικών Συμβουλίων, ενισχύεται η λεγόμενη κυβερνησιμότητα των Δήμων και Περιφερειών,  ισχυροποιούνται περαιτέρω  οι  Δημοτικές και Περιφερειακές Αρχές.  

Δημιουργούνται οι δημοτικές και περιφερειακές επιτροπές που διαδέχονται  όλες τις αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής και την ποιότητα ζωής και προβλέπει και άλλες όπως η υποβολή αιτημάτων πρόσληψης,  η τροποποίηση των συμβάσεων, η έγκριση κάθε είδους προγραμματικής σύμβασης, η διαγραφή χρεών και η απαλλαγή προσαυξήσεων, η επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, η σύναψη χρηματοδοτικών μισθώσεων και οι δωρεές εξοπλισμού σε άλλους Δήμους.

Μονιμοποιούνται ως υπέρ-όργανα με απόλυτη πλειοψηφία της παράταξης αντίστοιχα του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη, αφού από τις δημοτικές παρατάξεις  της μειοψηφίας εκλέγονται ένα μέλος στις 5μελείς Επιτροπές, δυο μέλη στις 7μελείς και τρία μέλη στις 9μελείς Δημοτικές Επιτροπές και τέσσερα στις ενδεκαμελείς.  Η Δημαρχιακή και περιφερειακή επιτροπή  θα αποφασίζει για κρίσιμα  ζητήματα σε πολύ στενότερο και απόλυτα ελεγχόμενο από άποψη συσχετισμού περιβάλλοντος.

 Υποβαθμίζεται η ζωντανή λειτουργία των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων, ενισχύει  τις  συνεδριάσεις με τηλεδιασκέψεις, που δεν μπορεί να υποκαταστήσουν  την ουσιαστική συζήτηση, με φυσική παρουσία.  

 Περιορίζεται η δυνατότητα στις παρατάξεις  να φέρουν θέματα και ψηφίσματα, εκτός ημερήσιας διάταξης,  μόνο  ένα θέμα και αυτό αν το δεχτεί η πλειοψηφία του συνόλου των μελών του Συμβουλίου.

Εισάγεται ρύθμιση για  Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας των Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών μία για κάθε δίμηνο, με την οποία επιχειρείται  να δικαιολογηθεί ο περιορισμός εισαγωγής  θεμάτων εκτός ημερήσιας στις συνεδριάσεις των ΔΣ.  

Προβλέπει ρύθμιση που για επείγοντα θέματα,  λαμβάνεται απόφαση δια περιφοράς, πρακτική που χρησιμοποιείται και  για κρίσιμα ακόμη ζητήματα.  Εκφράζουμε την αντίθεσή μας .

Με το επιχείρημα της οικονομίας κλίμακας καταργούνται τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, οι κοινωφελείς επιχειρήσεις των δήμων - καθώς και οι   Σχολικές Επιτροπές   και  μεταφέρονται οι αρμοδιότητες τους στο Δήμο.  Ταυτόχρονα ενισχύει τους αναπτυξιακούς οργανισμούς και τις ανώνυμες εταιρείες, ώστε   να ενισχύεται η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, η παραπέρα  εμπορευματοποίηση των κοινωνικών υπηρεσιών. Η απόφαση αυτή δεν συνδέεται με την ανάγκη βελτίωσης των υπηρεσιών προς τους δημότες, αλλά με τη μείωση του κόστους λειτουργίας τους, την  ενσωμάτωση των εργαζομένων και κατανομή ανάλογα των αναγκών των Δήμων,  αφού δεν προβλέπεται ότι θα ασκούν τα ίδια καθήκοντα.    

 Οι συνέπειες θα είναι  αρνητικές. Στην καλύτερη περίπτωση θα υπάρξει πλήρης υποβάθμιση πολιτιστικών αθλητικών  δραστηριοτήτων αν όχι η παντελής κατάργηση.  Όπως προκύπτει οδηγούνται σε ανάθεση αυτών των οργανωτικών ζητημάτων σε μάνατζερ με κατάργηση της δωρεάν πρόσβασης στον πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά.   Για την καλλιτεχνική παιδεία πουθενά δεν διασφαλίζει τη λειτουργία δομών, όπως δημοτικό ωδείο, δημοτική μουσική, εικαστικό εργαστήρι. Δεν  αναφέρονται ότι αυτές θα συνεχίσουν να λειτουργούν.

Οι  κοινωφελείς μεταφέρονται αυτοδίκαια, όμως όχι και το προσωπικό, γιατί  η κατανομή θα γίνει με απόφαση του γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης.  Επειδή  πολλές από τις ανάγκες σε προσωπικό εξυπηρετούνται με συμβάσεις έργου που ανανεώνονται διαρκώς για πολλά χρόνια  κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους μόλις ολοκληρωθεί η τρέχουσα σύμβασή τους.  Όλοι οι μακροχρόνια συνεργαζόμενοι εξωτερικοί συνεργάτες, πλην των νομικών συμβούλων ξαφνικά σταματούν την 31/12/23.  Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για μισθώσεις και ακίνητα που διαχειρίζονται αυτοί οι οργανισμοί.

Σημειώνουμε επίσης ότι δεν προβλέπονται συνολικά μέτρα όπως η αναγκαία χρηματοδότηση η οποία έχει συρρικνωθεί στερώντας πόρους που θα έπρεπε να πάνε για αναγκαία έργα , αν πάρουμε υπόψη μας τις αρμοδιότητες που έχουν μεταφερθεί στου Δήμους χωρίς τους αναγκαίους πόρους, τότε η κατάσταση γίνεται ασφυκτική. Δεν προβλέπεται επίσης  η επαρκής στελέχωση με το κατάλληλο προσωπικό, οπότε και οι υπηρεσίες προς τους δημότες  θα χειροτερεύουν.

Είμαστε ενάντια στην κατάργηση των σχολικών επιτροπών. Στηρίζουμε το αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για  συγκρότηση   επιτροπών παρακολούθησης, χρηματοδότησης των σχολείων και των κατευθύνσεων,  με συμμετοχή της αντιπολίτευσης και των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας, των εκπαιδευτικών και των γονέων, κάτι που δεν διασφαλίζεται με το άρθρο 30, και τη σύσταση επιτροπών.  Αυτό που έχει προτεραιότητα  είναι η αύξηση της χρηματοδότησης για τις ανάγκες των σχολείων, κόντρα σε μία πολιτική που σταθερά μειώνει τις δαπάνες η μείωση είναι 40% των δαπανών, για τις σχολικές επιτροπές την τελευταία δεκαετία.  

 

Το άρθρο 42, η προωθούμενη αλλαγή στην υποβολή του επιχειρησιακού προγράμματος των δήμων για τα αδέσποτα, δεν αλλάζει σε τίποτα στην ουσία του νόμου 4830/21 που φορτώνει την αρμοδιότητα διαχείρισης των αδέσποτων στους δήμους, χωρίς την εξασφάλιση της απαιτούμενης χρηματοδότησης.  Με βάση τα επιχειρησιακά προγράμματα που συντάσσουν οι δήμοι, μπορούν να αναθέτουν τη διαχείριση ή μέρος αυτής είτε σε εθελοντικές ομάδες είτε σε ιδιώτες. Δεν συμφωνούμε με αυτή τη ρύθμιση.

Στην πρόταση της πλειοψηφίας περί διατήρησης της «Κ.Δ.Ε.Μ.» είμαστε θετικοί, καθώς στον τρέχοντα συσχετισμό δεν υπάρχουν προϋποθέσεις , ώστε η ενδεχόμενη ενσωμάτωση του έργου της στις δημοτικές υπηρεσίες να εξασφαλίζει τόσο τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας , όσο και τη συνολική αναβάθμιση του δημοτικού έργου!